Zawsze staram się wplatać wykorzystanie robotów w zajęcia edukacyjne. Tym razem losowaliśmy literki, które oznaczały głoski w wyrazach. Np. jeśli Dot "wylosował" literkę a, trzeba było podać słowo, w którym to a znajduje się w nagłosie, śródgłosie lub wygłosie. Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej wyrazów są nieodłącznym elementem w klasie 1. Nie wszyscy uczniowie mają ją wykształconą dlatego przynajmniej przez pierwszy semestr doskonalimy tę umiejętność. Obecność robotów bardzo pomaga, bo zachęca i motywuje dzieci do działania. Oczywiście tę samą robotę może wykonać Dash więc jeśli mamy te dwa roboty praca w większej grupie staje się łatwiejsza :)
W jaki sposób Dot losuje literki? Nic prostszego! Trzeba wykorzystać zmienne. Dla moich uczniów to trudne zadanie więc skrypt ułożyłam sama, ale trzecioklasista spokojnie sobie z tym poradzi pod warunkiem, że zna już możliwości robota albo np. programował w środowisku Scratch.
Oto skrypt:
Oko powinno być ustawione w ten sposób, każde kolejne przesuwamy o dwa pola.
W życiu bym na to nie wpadła. Co innego mi uczniowie, na szczęście są sprytniejsi ode mnie. Dzięki za tę myśl. Mamy akurat Dasha i Dota na krótko u nas w klasie.
OdpowiedzUsuń