Artykuł pojawił się na http://www.oswajamyprogramowanie.edu.pl/
Kiedyś znalazłam na blogu bardzo fajny pomysł na zmodyfikowanie działań Scratchowych z naszymi uczniami. Autor zaprojektował kostki, które na swoich ściankach mają poszczególne bloki programu Scratch. Na stronie znajdują się szablony kostek oraz pliki zawierające poszczególne bloki, ale w języku angielskim. Postanowiłam przerobić te kostki na język polski, ponieważ nie wszyscy uczniowie znają dobrze język angielski, choć czasem myślę sobie, czy nie pokusić się o programowanie w tym właśnie języku, podobnie jak gramy w Minecrafta. W ten sposób bardzo szybko można przyswoić nowe słówka i zwroty.
W każdym razie, otworzyłam edytor Scratch offline, wyciągałam poszczególne bloki tworząc zestawy, a następnie robiłam zrzuty ekranu. W ten sposób powstały takie oto szablony:
Jak grać? To bardzo proste. Uczniowie rzucają kostką trzy razy. Wyciągają z szufladek poszczególne bloki, a następnie tworzą skrypt. Ważne jest, aby wykorzystać wszystkie bloki. Można wprowadzić bonusy, które pozwolą uczniom na dodatkowy rzut lub wybranie bloczka, którego im aktualnie brakuje.
Oczywiście, to tylko propozycja. Można stworzyć swoje własne zestawy bloków. Mogą to też zrobić uczniowie.
I nie martwcie się, że będziecie musieli sklejać małe sześcianiki. Wystarczy, że odwiedzicie jakieś przedszkole i zapytacie nauczycielkę o małe plastikowe sześcianiki, które były kiedyś puzzlami, a teraz zdekompletowane leżą na dnie pudła i proszą o wykorzystanie. Wystarczy na ich ścianki nakleić zestawy bloczków i gotowe.
Miłej zabawy w święta, a tuż po, udanych lekcji. Dajcie nam znać jak Wam poszło :)
Autorka: Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji w "Małej Szkole" Niepublicznej Szkole Podstawowej w Koninie Żagańskim, trenerka Mistrzów Kodowania, członkini grupy Superbelfrzy RP. Od kilku lat wykorzystuje w pracy nowoczesne technologie w tym tablety, a od września pracuje z matą edukacyjną Mistrzów Kodowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz